Als hulp-/dienstverleners staat u dicht bij mensen met urgente nood. U signaleert een urgente situatie en kunt bijdragen aan een oplossing. Bijvoorbeeld door een aanvraag voor uw cliënt in te dienen bij een SUN-noodhulpbureau als uw cliënt nergens anders meer terecht kan.
SUN Nederland is de ontwikkelorganisatie van SUN-noodhulpbureaus. De noodhulpbureaus zijn verspreid over heel Nederland en ondersteunen mensen in urgente nood met een gift of renteloze lening als er geen, niet tijdig of niet volledig een beroep kan worden gedaan op andere voorzieningen. Zo hoeft niemand tussen wal en schip te vallen. Als het moet, ondersteunt een SUN-noodhulpbureau binnen 24 uur!
De noodhulpbureaus worden betaald door de gemeente. Alle giften van donateurs gaan voor 100% naar de begunstigden.
Bent u een professionele hulp- of dienstverlener en heeft u een cliënt met urgente nood die nergens anders meer terecht kan? Doe een aanvraag bij een SUN-noodhulpbureau in de gemeente van uw cliënt.
Hier vindt u een overzicht van alle bestaande noodhulpbureaus.
… ondersteunen we mensen die het écht nodig hebben. Met een gift of renteloze lening kunnen we een situatie verzachten, een dreigende situatie voorkomen of een opstap naar een beter leven mogelijk maken.
Een SUN-noodhulpbureau is altijd een samenwerkingsverband tussen professionele hulp- en dienstverleners, gemeente(n) en donateurs. De hulp- en dienstverleners zijn werkzaam binnen het sociale domein en staan in direct contact met hun cliënten. Wanneer hulp- en dienstverleners nood waarnemen bij hun cliënt, kunnen zij een aanvraag doen bij een SUN-noodhulpbureau in de woonplaats van de betreffende cliënt. Een SUN-noodhulpbureau neemt alleen aanvragen in behandeling wanneer er bij de gemeente geen of geen tijdige voorliggende voorziening is. De aanvraag wordt gewogen en van advies voorzien door de bureaucoördinator van het SUN-noodhulpbureau, de kosten voor de werkorganisatie worden gedragen door de gemeente(n), waardoor de donateurs (fondsen, geloofsgemeenschappen, bedrijfsleven, particuliere initiatieven) weten dat hun gift voor de volle 100% naar de begunstigden gaat. Een gift is in principe eenmalig. Het besluit voor het verstrekken van de gift wordt genomen door de bureaucoördinator en/of het bestuur van het SUN-noodhulpbureau.
Welke voordelen kent een SUN-noodhulpbureau?
Is er in uw werkgebied nog geen SUN-noodhulpbureau actief? In dat geval kan uw organisatie SUN Nederland ondersteunen door lokaal het initiatief te nemen. Het oprichten van een nieuw SUN-noodhulpbureau verloopt in een aantal stappen:
1. Start – Wilt u een SUN-noodhulpbureau in uw gemeente mede starten? Neem contact op met SUN Nederland. Iedereen kan initiatiefnemer zijn, ook inwoners van de gemeente. We bundelen alle verzoeken en leggen deze voor aan de gemeente.
2. Verkenning – SUN Nederland gaat in gesprek met uw gemeente, maar ook met andere lokale organisaties, donateurs, hulp- en dienstverleners. Is er interesse,
commitment en budget voor de komst van een SUN-noodhulpbureau? De gemeente fungeert hierbij als opdrachtgever en betaalt ook mee aan de kosten van deze fase.
3. Voorbereiding – Er wordt een voorbereidingsgroep samengesteld uit lokale betrokkenen. Deze groep verricht alle activiteiten die nodig zijn voor de komst van
het SUN-noodhulpbureau. Meestal bevinden zich in deze groep ook personen die onderdeel gaan uitmaken van het stichtingsbestuur, maar dat hoeft niet.
5. Oprichting – De stichting wordt ingericht: het bestuur wordt ingeschreven bij KvK, de samenwerkingsovereenkomst tussen SUN Nederland en het lokale/ regional SUN-noodhulpbureau wordt getekend, de website met aanvraagsysteem wordt ingericht en er wordt een betaalde bureaucoördinator aangetrokken. Ook worden donateurs geworven. Deze fase wordt afgesloten met een startbijeenkomst waarmee bekend wordt gemaakt aan hulp- en dienstverleners en andere belanghebbenden dat het SUN-noodhulpbureau is opgericht.
6. Aan de slag – Het SUN-noodhulpbureau werkt zelfstandig maar kan altijd een beroep doen op aanwezige kennis en netwerken van SUN Nederland en de diverse andere (SUN-)noodhulpbureaus in het land.
Bekijk hier ons factsheet met een overzicht van alle stappen.
Of bekijk de factsheets per fase voor meer details:
– voorbereidingsfase
– oprichtingsfase
– operationele fase.
Heeft uw gemeente interesse in een SUN-noodhulpbureau? Neem dan vooral contact op met SUN Nederland via ons contactformulier.
Het antwoord op deze vraag is: nee, vrijwilligers kunnen geen aanvragen doen bij SUN-noodhulpbureaus. Deze nemen alleen aanvragen van professionele hulp- en dienstverleners in behandeling. Dit heeft aan aantal praktische redenen:
Samenwerkingsconvenant
Met de organisatie waar de hulp- of dienstverlener werkzaam is wordt in veel gevallen (niet alle!) door SUN-noodhulpbureaus een samenwerkingsconvenant afgesloten. Alleen partijen waarmee een convenant is afgesloten komen in aanmerking voor het doen van aanvragen. In het convenant worden afspraken gemaakt over de manier van werken en de manier waarop wordt omgesprongen met de gift van het SUN-noodhulpbureau. Niet alle SUN-noodhulpbureaus maken gebruik van een convenant, of er sprake is van een samenwerkingsconvent of niet is na te lezen op de website van het SUN-noodhulpbureau.
Voordelen
Het sluiten van een samenwerkingsconvenant maakt het voor een SUN-noodhulpbureau overzichtelijker om af te wegen welke organisaties en medewerkers een aanvraag kunnen doen. Bovendien stort een SUN-noodhulpbureau nooit direct geld op de rekening van een cliënt, via het convenant wordt ook vast gelegd op welke bankrekening en welk kostenplaatsnummer een geldelijke gift binnen de organisatie gestort kan worden.
Evaluatie
Het convenant wordt jaarlijks geëvalueerd. Er wordt tijdens de evaluatie gekeken hoe de samenwerking verliep, wat beide organisaties zouden moeten voort zetten of veranderen en of in het algemeen de aanvragen goed onderbouwd werden en tijdig werden afgehandeld.
In de meeste gemeenten zijn diverse organisaties actief (zowel op vrijwillige als op professionele basis), die zich bezighouden met de ondersteuning van mensen met een laag inkomen of personen met (problematische) schulden. Deze organisaties vinden het in de regel belangrijk om samen te werken, maar hebben anderzijds ook allemaal hun eigen positie, belangen, status en missie van waaruit zij werken.
Hoe verhoudt een SUN-noodhulpbureau zich tot deze bestaande lokale initiatieven, projecten, fondsen en organisaties?
– Een SUN-noodhulpbureau is geen hulp- of dienstverlenende instantie, dus neemt het werk van deze organisaties niet over, maar is aanvullend en ondersteunend en gericht op samenwerking.
– Een SUN-noodhulpbureau makelt en schakelt lokale kennis, contacten en middelen, vormt derhalve één loket voor aanvragen, zodat het voor de professionele hulp-/dienstverleners makkelijk en overzichtelijk wordt om giften aan te vragen.
– Een SUN-noodhulpbureau verdringt geen bestaand aanbod, maar zorgt voor een verbreding en verbinding van het bestaande speelveld doordat het een publiek-private samenwerking is, waarbij alle partijen gelijkwaardig samenwerken. Hieraan voegt het SUN-noodhulpbureau landelijke kennis, contacten en (indien mogelijk) ook vermogen en nieuwe lokale partners toe.
– Een SUN-noodhulpbureau zet hulp- en dienstverleners in hun kracht door middel van een gift en/of renteloze lening voor de cliënten die dat het hardst nodig hebben.
– Een SUN-noodhulpbureau kan voor bestaande fondsen (groot of klein) fungeren als samenwerkingspartner en kan daarbij rekening houden met specifieke doelgroepen die passen bij missie, doelgroepenbeleid en werkgebied van het betreffende fonds. Het SUN-noodhulpbureau kan ook indien gewenst de volledige administratie en het toekenningsbeleid ter hand nemen (met verantwoording achteraf).
– Een SUN-noodhulpbureau kan (indien de lokale organisaties dat prettig en wenselijk vinden) de rol spelen van “spin in het web” en kennisbank. Veel kennis, ervaring en contacten komen vanwege de casuïstiek, samenwerkingsrelaties en de aanvragen samen bij een SUN-noodhulpbureau. Het sociale domein kent een relatief hoge door- en uitstroom van (vrijwillige) medewerkers, waardoor informatie verloren gaat die bij het SUN-noodhulpbureau verankerd is. Het SUN-noodhulpbureau fungeert zodoende als historisch geweten, kennisdrager van lokale voorzieningen en contactpunt voor lokale spelers.
– Een SUN-noodhulpbureau kan ondersteunen bij maatschappelijk vernieuwende initiatieven, zeker wanneer de gemeente om juridische redenen er geen eigenaar van kan zijn, lokale partijen een objectieve penvoerder willen zonder directe belangen of omdat men de ontwikkeling/afhandeling buiten de gemeentelijke organisatie wil plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan initiatieven als het Doorbraakfonds (Amsterdam), Pillen en Poederfonds (Rotterdam), Energiefonds (Zutphen), maar ook het oprichten of faciliteren van een Armoedeplatform of werkgroep gericht op urgente noden
Diverse SUN-noodhulpbureaus in het land hebben ook een Sociaal Leenfonds: zij verstrekken naast giften ook sociale leningen tegen 0% rente.
Deze leningen kunnen mensen afsluiten wanneer zij wel afloscapaciteit of verdiencapaciteit hebben, maar er tijdelijk niet in slagen om aan hun betalingsverplichtingen te voldoen. Leners kunnen een renteloze lening aanvragen via een hulp- of dienstverlener en krijgen 36 maanden de tijd om deze af te lossen.
De lening is:
– om diverse uitstaande kleine schulden (die in de praktijk veel stress veroorzaken) namens het betreffende huishouden via SUN in een keer af te betalen, zodat er rust ontstaat (geen incassokosten, geen deurwaarders, enz.) en het betreffende huishouden nog maar één schuldeiser heeft in de vorm van een lening bij SUN.
– om een aanschaf te doen die relevant is voor de persoon in kwestie om uit de urgente noden te komen of om een tijdelijke inkomensdip te overbruggen.
Hoogte van leenbedragen
Een Sociaal Leenfonds is een laagdrempelig fonds. Hier kunnen hulp-/dienstverleners die te maken hebben met cliënten met bijvoorbeeld een relatief kleine schuldenlast of tijdelijke inkomensdip een renteloze lening aanvragen. Er gelden dezelfde uitgangspunten als bij een gift van een SUN-noodhulpbureau: er moet sprake zijn van (incidentele) urgentie en de lening moet perspectief bieden op een betere toekomst. Doel is om een situatie van problematische schulden te voorkomen en een negatieve spiraal van opeenstapeling van kleine schulden om te buigen naar het perspectief van financiële zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie. De cliënt accepteert een vorm van financiële begeleiding om terugval te voorkomen. Alleenstaanden kunnen in de meeste gevallen een lening krijgen tot € 1.750,- en meerpersoonshuishoudens tot € 2.500,-.
Rol hulpverleners bij de lening
Een lokale toelatingscommissie die staat uit een aantal hulpverleners beoordeelt namens SUN de aanvraag en de aflos-/ verdiencapaciteit van de begunstigde. De commissie adviseert SUN over het wel of niet verstrekken van de lening. Vervolgens weegt SUN de aanvraag en gaat SUN bij een toekenning de kredietovereenkomst aan met de cliënt. De begunstigde krijgt tijdens de looptijd van de lening begeleiding vanuit de hulpverlening en diens afbetalingen worden gemonitord door SUN.
Revolverend fonds
Mensen voelen zich enorm geholpen door het afsluiten van deze leningen via SUN. De bereidheid om terug te betalen is daardoor hoog. Doordat het geld voor leningen wordt terugbetaald en weer opnieuw kan worden uitgeleend, is er sprake van een revolverend fonds.
Bekijk ons factsheet voor meer informatie.
Achtergrondinformatie
SUN Nederland en de NVVK lieten in een eerder stadium onderzoek doen naar de werking van een Nationaal Schuldenborgfonds en een Sociaal Leenfonds, zie hier de onderzoeksresultaten.
Via deze link opent een video waarin de bureaucoördinator van SUN Twente vertelt hoe het Sociaal Leenfonds werkt.
Fondsen hebben aan een SUN-noodhulpbureau een betrouwbare en goed georganiseerde lokale partner die voor hen individuele aanvragen behandelt en goed zicht heeft op het lokale werkveld: de hulp- en dienstverleningsorganisaties en de (on)mogelijkheden en voorzieningen van de gemeente. Door het verstrekken van budget aan SUN kunnen (landelijke) fondsen hun statutaire doelstellingen en maatschappelijk taakstelling lokaal realiseren. Fondsen met betaalde medewerkers kunnen bovendien kosten besparen, doordat het zelf beoordelen van aanvragen niet langer nodig is.
Wanneer een vermogensfonds wil stoppen met haar activiteiten en een doel zoekt voor haar resterende vermogen kan een lokale of regionale SUN of SUN Nederland er als ANBI-organisatie een goede (geoormerkte) bestemming aan geven.