Meneer Chaudi krijgt tandartskosten vergoed
Meneer Chaudi krijgt tandartskosten vergoed
Twee jaar geleden werd meneer Chaudi geconfronteerd met de harde realiteit van keelkanker. De intensieve behandelingen van bestralingen en chemotherapie leidden tot ernstige schade aan zijn gebit. Deze situatie brengt niet alleen fysieke pijn met zich mee, maar ook financiële problemen. Zijn tandarts ziet geen andere oplossing dan zijn gebit te trekken en hem een kunstgebit te geven. Hij kan de tandartsrekening niet betalen en hij heeft inmiddels drie aanmaningen binnen. Met een gift van het noodhulpbureau worden de openstaande rekening en de incassokosten betaald.
Meneer Chaudi werkt nu samen met de hulpverlening aan zijn toekomst en heeft geen pijn meer.
Mevrouw Teunissen (76 jaar) krijgt een wasmachine en een TV
Mevrouw Teunissen is 76 jaar is volledig rolstoelafhankelijk en komt weinig het huis uit. Zij heeft daarnaast allerlei aandoeningen, waaronder slecht zicht. Mevrouw Teunissen heeft zeer beperkte financiële ruimte, maar ziet toch kans om aan al haar betaalverplichtingen te voldoen. Recent is haar wasmachine stuk gegaan en nu moet zij de was met de hand doen, waarbij zij heel veel pijnklachten heeft. Ook schrijft de hulpverlener in zijn aanvraag aan het SUN-noodhulpbureau dat mevrouw Teunissen een TV heeft die zo klein en oud is dat zij er niets meer op kan volgen, terwijl televisie kijken voor haar gezien haar beperkingen een belangrijke bron van vermaak is. Ook doorbreekt TV kijken de sleur en voelt zij zich minder alleen omdat zij kan zien wat er in de wereld om haar heen gebeurt. Mevrouw Teunissen heeft geen geld voor aanschaf van apparaten en ook geen recht op bijzondere bijstand vanuit de gemeente. Het SUN-noodhulpbureau schenkt een nieuwe wasmachine en televisie zodat zij geen pijnklachten heeft bij het wassen en zij zich minder eenzaam zal voelen.
Kees krijgt overbruggingskrediet voor zijn aangepaste auto
Kees is een man van 35 jaar en volledig rolstoelafhankelijk. Hij werkte tot eind 2016 in een vaste baan bij een groot bedrijf, maar is daar wegens reorganisatie ontslagen. Kees is nu druk bezig met solliciteren, om weer opnieuw ergens aan de slag te komen.
Het wijkteam legt de volgende aanvraag aan het SUN-noodhulpbureau voor: Om op zijn werk te kunnen komen had Kees een aangepaste auto nodig. Toen hij nog werk had heeft Kees een tweedehands auto kunnen aanschaffen die hij volledig heeft laten aanpassen aan zijn fysieke handicap. Daarvoor moest hij wel een lening afsluiten. Nu Kees moet rondkomen van een WW-uitkering (70% van zijn laatstverdiende loon) blijft er niet genoeg geld over om de aflossing van deze lening te betalen. Kees heeft zo’n 145 sollicitatiebrieven gestuurd, en is hij al heel vaak op gesprek geweest, maar dat heeft nog niet geleid tot een nieuwe baan. Zijn financiële reserves zijn inmiddels uitgeput. Bijzondere bijstand vanuit de gemeente kan hem niet helpen. Dus eigenlijk moet de auto de deur uit. Maar: voor een nieuwe baan heeft Kees in ieder geval weer opnieuw een aangepaste auto nodig, dus het wegdoen van zijn auto zou hem enorm beperken in het vinden van nieuw werk. Het SUN-noodhulpbureau besluit daarom om een gift te verstrekken waarmee de lening nog drie maanden kan doorlopen. Met positief resultaat: Kees heeft een nieuwe baan gevonden en kan daar met zijn aangepaste auto naartoe rijden omdat hij deze dankzij de gift van het SUN-noodhulpbureau nooit weg heeft hoeven doen.
Joost ontvangt reisgeld voor zijn kinderen
Joost (54 jaar) is dakloos geraakt als gevolg van een echtscheiding en een faillissement. Hij woont in de crisisopvang. Een medewerker van de maatschappelijke opvang heeft samen met Joost een uitkering aangevraagd en stuurt een aanvraag naar het SUN-noodhulpbureau. Zolang Joost geen eigen woonruimte heeft komen de kinderen bij hem logeren in de opvang, daardoor heeft hij veel extra kosten voor busreizen voor zijn kinderen omdat zij in een andere gemeente op school zitten. De kinderen zijn te jong om zelf deze grote afstand te fietsen. Joost kan de kosten voor de bus niet bekostigen zolang hij geen uitkering heeft. Het SUN-noodhulpbureau zorgt voor financiële overbrugging totdat voor Joost zijn uitkering geregeld is zodat vader en kinderen elkaar kunnen blijven zien in de tussenliggende periode.
Stanislava (34 jaar) ontvangt nieuw matras voor de baby
De gemeente doet een aanvraag voor Stanislava: zij is hoogzwanger. De toekomstige ouders hebben nog geen volledige babyuitzet. Stanislava en haar man vertellen dat zij wel een bedje hebben, maar nog geen matras. Omdat het te lang zou duren om dit via de bijzondere bijstand geregeld te krijgen, heeft de medewerker een aanvraag gedaan bij het noodhulpbureau. Het noodhulpbureau financiert de benodigde babyspullen en het matrasje en krijgt deze kosten van de gemeente terug als het besluit tot bijzondere bijstand is genomen.
Gert en Jakkobien kunnen de huur betalen en behouden woning
Het Algemeen Maatschappelijk Werk dient een aanvraag in.
Een gezin (vader Gert, moeder Jakkobien en drie kinderen) heeft door omstandigheden een tijd lang geen inkomsten gehad. Gert (33 jaar) had als ondernemer een eigen onderneming, maar vanwege de coronacrisis en ziekte is zijn bedrijf in de problemen gekomen. Hierdoor zijn er schulden ontstaan van bij elkaar opgeteld €11.000, waaronder ook een huurschuld. Gert gaat zich deze maand uitschrijven bij de KvK en heeft een bijstandsuitkering aangevraagd, zodat het gezin de vaste lasten weer kan gaan betalen. Gert en Jakkobien kunnen helaas niet direct een voorschot krijgen van de gemeente. Dat is vervelend vanwege de uitstaande huurschuld, de verhuurder heeft namelijk te kennen gegeven dat hij het gezin uit de woning zal zetten als de huidige maandhuur niet direct betaald wordt. Het maatschappelijk werk vraagt daarom aan SUN een bijdrage van €751,48 om één maand huur te betalen zodat het gezin de woning kan behouden. Door interventie van de hulpverlening worden de overige uitstaande schulden aangepakt. Door zo samen te werken wordt de situatie van Gert en zijn gezin gestabiliseerd en is een huisuitzetting voorkomen.