Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

SUN-noodhulpbureaus in de praktijk

Jack (23 jaar) ontvangt 835 euro voor een naamswijziging

Een jongerencoach dient een aanvraag in voor Jack, een jongen van 23 jaar met een groot trauma omdat zijn vader hem ernstig mishandeld heeft. De coach beschrijft in de sociale rapportage die bij de aanvraag hoort dat Jack hierdoor niet kan werken en qua inkomsten afhankelijk is van een uitkering. Hij krijgt psychologische hulp, maar Jack draagt nog steeds de achternaam van zijn vader, waardoor hij steeds aan hem herinnerd wordt. Dat geeft hem extra stress.  Jack heeft veel te danken aan zijn moeder die er al die tijd voor hem was als veilige haven. Om die reden wil hij graag haar naam aannemen, dat gevoel wordt versterkt omdat hij binnenkort zelf vader wordt. Het veranderen van de achternaam kost €835, het SUN-noodhulpbureau kent deze aanvraag toe zodat er voor Jack nieuw perspectief kan ontstaan

Meneer Vink ontvangt reparatie van zijn boiler

Meneer Vink bevindt zich momenteel in het ziekenhuis in verband met keel- en slokdarmkanker. Hij heeft daarvoor sondevoeding nodig. Meneer Vink heeft op dit moment thuis echter geen warm water omdat zijn boiler kapot is. Dus zolang dat niet in orde is gemaakt, kan meneer Vink niet terug naar huis. Warm water is essentieel voor het schoonmaken van de sonde, maar ook voor de persoonlijke verzorging. Het bedrag van de reparatie is nog onbekend, omdat er eerst een monteur langs moet komen om daarna een offerte op te stellen. De monteur kan echter pas langs komen als er garantie is dat deze betaald gaat worden. Het noodhulpbureau stond garant voor deze betaling van 420 euro voor de reparatie van een duurzaam gebruiksgoed. Een relatief klein bedrag maar onbetaalbaar voor meneer Vink: op een menswaardige manier kunnen terugkeren naar huis met de noodzakelijke voorzieningen voor zijn ziekte.

Sociaal Leenfonds: Valeria ontvangt naast supermarktbonnen ook een renteloze lening voor werkkleding

Een medewerker van Vluchtelingenwerk vraagt supermarktbonnen aan voor de 32-jarige Valeria uit Oekraïne en haar twee kinderen. Valeria start de daarop volgende week met een baan. SUN ondersteunt haar met een gift van supermarktbonnen en sluit ter overbrugging op haar eerste salaris een renteloze lening met haar af. Hierdoor heeft zij bestedingsruimte om passende werkkleding aan te schaffen en kan zij goed verzorgd voor de dag komen. Vanuit haar salaris betaalt Valeria in drie maanden tijd de lening terug.  

Sociaal Leenfonds: Jo leent € 2.420,- om de voordeur en twee ruiten te repareren

Bijna twee weken geleden is Jo van de trap gevallen. Omdat zij daarna de deur niet kon openen, hebben hulpdiensten de voordeur en ruiten vernield om bij haar te kunnen komen. De woning van Jo stond op dat moment te koop, mede omdat er een problematische hypotheekschuld (naast andere schulden) was ontstaan. De woning kan echter vanwege de schade niet meer worden bezichtigd door potentiële kopers. Voor het repareren van de kapotte deur en ruiten zijn er geen financiële middelen. De opstalverzekering vergoedt deze schade niet, omdat deze valt onder "een opzettelijk toegebrachte schade". Dat er een medisch dringende noodzaak was bij de ambulancebroeders voor het toebrengen van de schade, doet er niet toe. Als de woning wordt verkocht is er wel een overwaarde te verwachten. Dit zal echter niet zo zijn als de woning op de veiling wordt verkocht. En dat is waar de hypotheekverstrekker op aanstuurt indien de woning niet binnen afzienbare tijd wordt verkocht, spoedige reparatie is daarom noodzakelijk. Jo heeft € 2.420,- nodig om de voordeur en de 2 ruiten te repareren. Op aanvraag van de bewindvoerder heeft Jo hiervoor een renteloze lening afgesloten met SUN via het Sociaal Leenfonds. Nadat het huis is verkocht, is deze lening in één keer terugbetaald vanuit de overwaarde en kon Jo in alle rust verhuizen naar een passende woonvorm. Door gebruik te maken van het Sociaal Leenfonds zijn onnodige escalatie en verdere schulden voorkomen.  

Danny krijgt geld voor pasfoto’s en een ID-kaart

Een medewerker van de Reclassering doet een aanvraag voor zijn cliënt, de ex-gedetineerde Danny van 34 jaar. Danny heeft een nieuwe ID kaart en pasfoto’s nodig om zich bij de gemeente te kunnen identificeren en in te schrijven, alleen dan kan hij een uitkering aanvragen. Ook andere officiële instanties zoals de woningcorporatie vragen om legitimatie. Het SUN-noodhulpbureau betaalt voor de pasfoto's en de ID-kaart zodat Danny zich kan inschrijven voor een uitkering en een woning en hij kan werken aan een nieuwe start.

Abdeljawad (23 jaar) kan zijn diploma’s laten vertalen

Abdeljawad (23 jaar) is gevlucht voor oorlog en woont momenteel nog op een tijdelijk adres voor statushouders in afwachting van een permanente woonruimte in de gemeente. Hij krijgt daarom € 57,- per week aan leefgeld om van rond te komen. Abdeljawad kan een opleiding gaan volgen in de techniek maar daarvoor dienen zijn diploma’s uit het thuisland beëdigd vertaald te worden naar het Nederlands. De kosten daarvoor zijn ongeveer € 200,- Hiervoor heeft Abdeljawad geen geld, terwijl hij met deze vertaling studiefinanciering en een OV-kaart aan kan vragen en met zijn studie kan beginnen. Het SUN-noodhulpbureau bekostigt de vertaling van de documenten om hem op die manier de kans te bieden met zijn opleiding en nieuwe leven in Nederland aan de slag te gaan.
1 3 4 5 6 7 11