Henk (60 jaar) krijgt een nieuwe bril
Henk (60 jaar) leeft sinds anderhalf jaar als dakloze en heeft dringend een nieuwe bril met speciale glazen nodig, zo schrijft een medewerker van de maatschappelijke opvang. Henk heeft altijd een goed inkomen, een huis, vrouw en kinderen gehad. Hij is alles kwijt geraakt, gelukkig ziet hij de kinderen soms nog wel. Zijn uitkering wordt over gemaakt aan een budgetbeheerder, deze stort vervolgens leefgeld op zijn rekening. Voor de schuld die hij heeft is WSNP aangevraagd. Hij leeft nu van bijstand en het gaat niet goed met Henk, los van een ernstige depressie en een hernia ziet hij heel slecht waardoor hij niet kan functioneren. Omdat Henk een schuld bij de zorgverzekering heeft, kan hij zich niet aanvullend verzekeren en daardoor wordt zijn bril niet vergoed. De bijzondere bijstand via de gemeente biedt ook geen uitkomst want omdat hij met schulddienstverlening bezig is wordt hij daar niet toe gelaten. Het SUN-noodhulpbureau besluit de bril aan Henk te doneren, waardoor zijn slechte zicht geen belemmering meer hoeft te vormen om toe te werken naar een nieuw bestaan.
Meneer Gijsbers (82 jaar) krijgt een veilige thermostaatkraan
Meneer Gijsbers (82 jaar) heeft een vergevorderd stadium van dementie en woont nog thuis dankzij de goede zorg van zijn echtgenote en de Thuiszorg. Meneer Gijsbers kan niet zelfstandig douchen. Als meneer Gijsbers door de Thuiszorg gedouched wordt, draait hij soms plotseling aan de douchekraan hetgeen voor gevaarlijke situaties met veel te warm water zorgt. Het echtpaar Gijsbers moet rond komen van minimale inkomsten en heeft geen geld om aanpassingen in de woning te financieren die in het kader van de gemeentelijke WMO-regeling vallen onder de "eigen bijdrage". Thuiszorg dient een aanvraag in voor een thermostaatkraan zodat meneer Gijsbers er niet meer aan kan draaien, deze aanvraag kent het SUN-noodhulpbureau toe inclusief de montagekosten.
Ellen (52 jaar) ontvangt een gift voor een nieuwe bril
Ellen is 52 jaar, woont nu enige tijd in de opvang en probeert haar leven weer goed op te pakken. Ellen staat onder bewind bij de Kredietbank. Dit betekent automatisch dat er weinig bestedingsruimte is. Er blijft weekgeld over van €33,00. Ellen is gedupeerd omdat haar handtas met inhoud is gestolen, waaronder haar bril. Zonder deze bril kan Ellen niet goed functioneren. Voor de aanschaf van een nieuwe bril is Bijzondere Bijstand bij de gemeente aangevraagd, maar deze is helaas afgewezen. Het SUN-noodhulpbureau ontvangt een aanvraag van de woonbegeleider met daarbij de offerte van de opticiën, deze aanvraag is toegekend zodat Ellen weer een bril heeft waarmee ze alles goed kan zien.
Amber (27 jaar) leent renteloos geld van het Sociaal Leenfonds om een voorschot te betalen
Amber van 27 staat op een wachtlijst voor beschermd wonen. Het kan wel een jaar duren voor er een woning vrij komt. Zij heeft het koophuis van haar ouders geërfd, waar zij nu nog in woont. Het huis is verkocht, heeft €22.000 overwaarde en wordt binnen 3 weken opgeleverd, waarna zij eruit moet. Ze heeft een huurhuisje op een vakantiepark gevonden ter overbrugging van de wachttijd naar het beschermd wonen. Hier moet zij binnen twee dagen één maand huur en twee maanden borg (t.w.v. €2.250,-) vooruit betalen, wat zij niet heeft. Vanuit het Sociaal Leenfonds is dit bedrag renteloos aan haar geleend zodat de voorschotten konden worden betaald, na de verkoop van het ouderlijk huis heeft de notaris het volledige bedrag direct weer teruggestort. Een mooi voorbeeld van hoe een revolverend fonds met renteloze leningen kan werken: met het geld dat Amber terug stortte kunnen weer andere mensen met fiananciële nood worden geholpen!
Sam (40 jaar) krijgt een kunstgebit
Een bewindvoerder vraagt voor een cliënt, de alleenstaande Sam van 40 jaar, vergoeding van de tandartskosten van circa € 490,- aan. Via het maatschappelijk werk is er via een fonds een gedeeltelijke vergoeding ontvangen voor de aanschaf van een kunstgebit, waarbij de andere helft door de verzekering zou worden aangevuld. De verzekeraar heeft met dit bedrag echter een lopende betaalachterstand verrekend en keert achteraf gezien toch niets uit. Het kunstgebit ligt intussen al wel klaar bij de tandarts en Sam kan amper eten zonder tanden. Sam wil gaan solliciteren nadat hij uit een diep dal van verslaving is geklommen. Het SUN-noodhulpbureau besluit nog dezelfde dag tot een gift en heeft de tandartskosten rechtstreeks aan de tandarts voldaan, hierdoor kan Sam weer eten én sollicitatiegesprekken gaan voeren om aan werk te komen.
Erik ontvang €200 leefgeld
Het Sociale Wijkteam dient een aanvraag bij SUN in, nadat er telefonisch overleg is geweest.
Erik, alleenstaand en 22 jaar oud, is op 2 oktober zijn baan kwijtgeraakt. Hij heeft zelf een aanvraag voor een Werkloosheidsuitkering (WW) gedaan, maar deze is bijna twee maanden later op 28 november afgewezen. Omdat Erik dan al bijna twee maanden zonder inkomen zit, heeft hij na de WW-afwijzing direct een aanvraag gedaan voor de bijzondere bijstand. Zijn aanvraag wordt door de gemeente met spoed in behandeling genomen. Als de aanvraag voor bijzondere bijstand wordt goed gekeurd zal hij pas over vier weken (eind december) een eerste voorschot ontvangen. Op dit moment heeft Erik echter geen inkomsten. Hij kan niet zelf dit gat overbruggen. Het Sociale Wijkteam vraagt SUN daarom om vier weken lang € 50,00 te doneren. Daarmee kan Erik de komende maand in ieder geval het hoognodige kopen, zoals eten. Omdat een gift van SUN voor mensen in nood in beginsel eenmalig is of voor een duidelijk afgebakende periode wordt de €200 toegekend.