Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

SUN-noodhulpbureaus in de praktijk

Cor ontvangt een gift voor aanschaf van een speciale stoel

Cor is een 71-jarige man met overgewicht en andere lichamelijke klachten. Cor heeft al jaren een speciale electrische sta-op-stoel, maar deze is kapot gegaan na intensief gebruik. Omdat hij van de stoel afhankelijk is om alledaagse taken te kunnen doen, is een nieuwe stoel noodzakelijk. Cor moet leven van beperkt leefgeld per week en heeft geen financiële ruimte om een lening af te sluiten. Bovendien vergoeden de zorgverzekering en de gemeente geen nieuwe stoel. De bewindvoerder van Cor heeft een fors deel van het benodigde bedrag al kunnen sparen voor de aanschaf van een nieuwe stoel. Het SUN-noodhulpbureau draagt het resterende deel bij om zo een nieuwe sta-op-stoel voor Cor mogelijk te maken.

Meneer Gijsbers (82 jaar) krijgt een veilige thermostaatkraan

Meneer Gijsbers (82 jaar) heeft een vergevorderd stadium van dementie en woont nog thuis dankzij de goede zorg van zijn echtgenote en de Thuiszorg. Meneer Gijsbers kan niet zelfstandig douchen. Als meneer Gijsbers door de Thuiszorg gedouched wordt, draait hij soms plotseling aan de douchekraan hetgeen voor gevaarlijke situaties met veel te warm water zorgt. Het echtpaar Gijsbers moet rond komen van minimale inkomsten en heeft geen geld om aanpassingen in de woning te financieren die in het kader van de gemeentelijke WMO-regeling vallen onder de "eigen bijdrage". Thuiszorg dient een aanvraag in voor een thermostaatkraan zodat meneer Gijsbers er niet meer aan kan draaien, deze aanvraag kent het SUN-noodhulpbureau toe inclusief de montagekosten.

Mevrouw Willemse kan een bril aanschaffen

Niet lang nadat Mevrouw Willemse in de WSNP (Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen) zit, gaat haar bril kapot. Zij heeft financieel geen enkele speling voor onvoorziene uitgaven. Zij heeft meer uitgaven dan inkomsten. Haar bewindvoerder toont via een budgetplan aan dat ze de aanschaf van een nieuwe bril financieel niet rond krijgt en dat ook de zorgverzekering of de bijzondere bijstand vanuit de gemeente geen uitkomst biedt. Omdat het vanuit de bewindvoerder ook niet mogelijk is om extra geld te reserveren voor deze noodzakelijke kosten, doet de bewindvoerder een aanvraag bij SUN voor een nieuwe bril ad € 229. Deze wordt toegekend zodat mevrouw Willemse goed kan zien.

Zeyneb (33 jaar) krijgt 4 weken supermarktbonnen

Een schuldhulpverlener vraagt hulp voor alleenstaande moeder Zeyneb, 33 jaar, met 4 kinderen. De vader van haar oudste twee kinderen is overleden en wordt begraven in zijn geboortegrond. Via de begrafenispolis is geregeld dat zijn twee kinderen en hun moeder de begrafenis kunnen bijwonen (vliegtickets en verblijfkosten). De reiskosten naar Schiphol kan mevrouw echter niet betalen. Zij komt met haar inkomen niet uit, maakt al gebruik van de Voedselbank en moet geregeld met haar kinderen naar dure medische consulten. De aanvraag voor de Toeslagenwet is ingediend, maar is nog enkele weken in procedure. Het SUN-noodhulpbureau verstrekt, na overlegging van de overlijdensakte,  gedurende 4 weken cadeaubonnen van de supermarkt om het budget voor de achter gebleven gezinsleden te ontlasten en zo de extra reiskosten te compenseren. De bonnen kunnen worden benut voor de achterblijvende kinderen, die door een tante worden verzorgd tijdens de afwezigheid van Zeyneb.

Wilma krijgt thermokleding voor op de scootmobiel

Wilma is 54 jaar en is ernstig ziek. Zij woont nog volledig zelfstandig, maar moet wel met een aantal fysieke beperkingen leven. Een van haar klachten is dat zij heel kortademig is. Daarom maakt zij voor haar vervoer gebruik van een scootmobiel. Een van de bijkomende klachten is dat zij het buiten altijd heel koud heeft. Drie truien over elkaar heen, dikke winterjas: niets helpt om een beetje warm te blijven op de scootmobiel. De medewerker van de thuiszorg doet een aanvraag voor Wilma, met een kleine gift van het SUN-noodhulpbureau maakt een kleermaker een isolerende hoes voor haar zodat zij warm blijft bij het boodschappen doen.

Erik ontvang €200 leefgeld

Het Sociale Wijkteam dient een aanvraag bij SUN in, nadat er telefonisch overleg is geweest. Erik, alleenstaand en 22 jaar oud, is op 2 oktober zijn baan kwijtgeraakt. Hij heeft zelf een aanvraag voor een Werkloosheidsuitkering (WW) gedaan, maar deze is bijna twee maanden later op 28 november afgewezen. Omdat Erik dan al bijna twee maanden zonder inkomen zit, heeft hij na de WW-afwijzing direct een aanvraag gedaan voor de bijzondere bijstand. Zijn aanvraag wordt door de gemeente met spoed in behandeling genomen. Als de aanvraag voor bijzondere bijstand wordt goed gekeurd zal hij pas over vier weken (eind december) een eerste voorschot ontvangen. Op dit moment heeft Erik echter geen inkomsten. Hij kan niet zelf dit gat overbruggen. Het Sociale Wijkteam vraagt SUN daarom om vier weken lang € 50,00 te doneren. Daarmee kan Erik de komende maand in ieder geval het hoognodige kopen, zoals eten. Omdat een gift van SUN voor mensen in nood in beginsel eenmalig is of voor een duidelijk afgebakende periode wordt de €200 toegekend.
1 8 9 10 11