Kees krijgt overbruggingskrediet voor zijn aangepaste auto
Kees is een man van 35 jaar en volledig rolstoelafhankelijk. Hij werkte tot eind 2016 in een vaste baan bij een groot bedrijf, maar is daar wegens reorganisatie ontslagen. Kees is nu druk bezig met solliciteren, om weer opnieuw ergens aan de slag te komen.
Het wijkteam legt de volgende aanvraag aan het SUN-noodhulpbureau voor: Om op zijn werk te kunnen komen had Kees een aangepaste auto nodig. Toen hij nog werk had heeft Kees een tweedehands auto kunnen aanschaffen die hij volledig heeft laten aanpassen aan zijn fysieke handicap. Daarvoor moest hij wel een lening afsluiten. Nu Kees moet rondkomen van een WW-uitkering (70% van zijn laatstverdiende loon) blijft er niet genoeg geld over om de aflossing van deze lening te betalen. Kees heeft zo’n 145 sollicitatiebrieven gestuurd, en is hij al heel vaak op gesprek geweest, maar dat heeft nog niet geleid tot een nieuwe baan. Zijn financiële reserves zijn inmiddels uitgeput. Bijzondere bijstand vanuit de gemeente kan hem niet helpen. Dus eigenlijk moet de auto de deur uit. Maar: voor een nieuwe baan heeft Kees in ieder geval weer opnieuw een aangepaste auto nodig, dus het wegdoen van zijn auto zou hem enorm beperken in het vinden van nieuw werk. Het SUN-noodhulpbureau besluit daarom om een gift te verstrekken waarmee de lening nog drie maanden kan doorlopen. Met positief resultaat: Kees heeft een nieuwe baan gevonden en kan daar met zijn aangepaste auto naartoe rijden omdat hij deze dankzij de gift van het SUN-noodhulpbureau nooit weg heeft hoeven doen.
Meneer Vink ontvangt reparatie van zijn boiler
Meneer Vink bevindt zich momenteel in het ziekenhuis in verband met keel- en slokdarmkanker. Hij heeft daarvoor sondevoeding nodig. Meneer Vink heeft op dit moment thuis echter geen warm water omdat zijn boiler kapot is. Dus zolang dat niet in orde is gemaakt, kan meneer Vink niet terug naar huis. Warm water is essentieel voor het schoonmaken van de sonde, maar ook voor de persoonlijke verzorging. Het bedrag van de reparatie is nog onbekend, omdat er eerst een monteur langs moet komen om daarna een offerte op te stellen. De monteur kan echter pas langs komen als er garantie is dat deze betaald gaat worden. Het noodhulpbureau stond garant voor deze betaling van 420 euro voor de reparatie van een duurzaam gebruiksgoed. Een relatief klein bedrag maar onbetaalbaar voor meneer Vink: op een menswaardige manier kunnen terugkeren naar huis met de noodzakelijke voorzieningen voor zijn ziekte.
Adam ontvangt binnen 24 uur reisgeld
Adam is nog maar net vader geworden, de baby is pas 2 weken oud, als zijn broer een ernstig auto-ongeluk krijgt. Hij is zwaargewond en over gebracht naar een academisch ziekenhuis 200 kilometer verderop. Zijn broer wordt daar geopereerd. Het is een levensbedreigende ingreep waar Adam graag bij zou willen zijn, als alles tegen zit misschien wel om afscheid van zijn broer te moeten nemen. Er is echter helemaal geen geld om naar het ziekenhuis af te kunnen reizen, het kleine beetje geld dat er is gaat op aan kosten voor de kleine baby. De reiskosten worden vanwege de spoed binnen 24 uur toegekend door het SUN-noodhulpbureau zodat Adam zijn broer kan zien en kan bijstaan.
Zeyneb (33 jaar) krijgt 4 weken supermarktbonnen
Een schuldhulpverlener vraagt hulp voor alleenstaande moeder Zeyneb, 33 jaar, met 4 kinderen. De vader van haar oudste twee kinderen is overleden en wordt begraven in zijn geboortegrond. Via de begrafenispolis is geregeld dat zijn twee kinderen en hun moeder de begrafenis kunnen bijwonen (vliegtickets en verblijfkosten). De reiskosten naar Schiphol kan mevrouw echter niet betalen. Zij komt met haar inkomen niet uit, maakt al gebruik van de Voedselbank en moet geregeld met haar kinderen naar dure medische consulten. De aanvraag voor de Toeslagenwet is ingediend, maar is nog enkele weken in procedure. Het SUN-noodhulpbureau verstrekt, na overlegging van de overlijdensakte, gedurende 4 weken cadeaubonnen van de supermarkt om het budget voor de achter gebleven gezinsleden te ontlasten en zo de extra reiskosten te compenseren. De bonnen kunnen worden benut voor de achterblijvende kinderen, die door een tante worden verzorgd tijdens de afwezigheid van Zeyneb.
Oma Lies (64 jaar) ontvangt inrichtingskosten voor haar kleinkinderen
Oma Lies is een vrouw van 64 jaar met 2 kleinkinderen van 14 en 16 jaar. Zij ontvangt een bijstandsuitkering. Haar dochter is overleden. De kleinkinderen woonden toen alleen met hun vader. De weduwnaar is daarop met zijn kinderen naar zijn thuisland Kenia verhuisd, maar de kinderen konden daar niet wennen. Vader heeft ze daarom terug naar Nederland gestuurd. Oma Lies vangt ze nu op, zij ontvangt daarvoor een tijdelijke pleegvergoeding. Inmiddels ontvangt zij ook kinderbijslag en kindgebonden budget. Het probleem is echter dat zij geen geld heeft voor de inrichting van de kamers voor de kleinkinderen, de gemeente voorziet ook niet in deze kosten. De kleinkinderen slapen bij oma in bed. Met de pleegzorginstelling is gekeken wat er minimaal nodig is voor de kleinkinderen om een zo comfortabel mogelijk (school)leven te kunnen leiden. Er volgt een aanvraag van € 2.180 - voor onder andere twee bedden met toebehoren, een computer, bureaus, stoelen, lampen, kasten en twee fietsen- die door het SUN-noodhulpbureau wordt toegekend. Op deze manier kan oma Lies goed voor haar kleinkinderen zorgen en kunnen de kleinkinderen zonder belemmeringen hun opleiding volgen.
Danny krijgt geld voor pasfoto’s en een ID-kaart
Een medewerker van de Reclassering doet een aanvraag voor zijn cliënt, de ex-gedetineerde Danny van 34 jaar. Danny heeft een nieuwe ID kaart en pasfoto’s nodig om zich bij de gemeente te kunnen identificeren en in te schrijven, alleen dan kan hij een uitkering aanvragen. Ook andere officiële instanties zoals de woningcorporatie vragen om legitimatie. Het SUN-noodhulpbureau betaalt voor de pasfoto's en de ID-kaart zodat Danny zich kan inschrijven voor een uitkering en een woning en hij kan werken aan een nieuwe start.