In dit artikel maken we nader kennis met SUN Nissewaard. Secretaris Bouwen Mooldijk vertelt over hoe SUN Nissewaard tot stand is gekomen en staat uitgebreid stil bij het belang van een goed netwerk en een goede samenwerking met onder andere de gemeente, maar ook met geloofsgemeenschappen.
“Na een ruime tijd van voorbereidingen, is SUN Nissewaard officieel opgericht in december 2020 door SUN Nederland”, vertelt Bouwen. “Dus midden in de Coronatijd. Onze bestuursleden komen uit het netwerk van de schuldhulpverlening, woningcorporatie of wat vroeger heette de sociale werkvoorziening. Ook hebben wij oud-wethouders in het bestuur. We brengen allemaal eigen expertise in. Als het nodig is kunnen we snel schakelen. Hoewel de mensen die bij de oprichting waren betrokken elkaar wel kenden, hebben wij tijdens de oprichting nooit fysiek kunnen vergaderen. Ook moest het werken aan naamsbekendheid direct na de oprichting via de “elektronische snelweg”. Het verkrijgen van een bankrekening nam ook de nodige tijd in beslag. Gelukkig is het allemaal gelukt en konden wij in april 2021 écht van start. Als stichting hebben we voor acht uur per week de beschikking over een coördinator die bij SUN gedetacheerd is vanuit de gemeente. Zij is ambtenaar en haar salaris wordt volledig door de gemeente betaald. De tijd vliegt want SUN Nissewaard bestaat alweer bijna vier jaar en we worden door de hulpverleners in Nissewaard over het algemeen goed gevonden. Dat willen we ook graag zo houden. Daarom investeren we continue in ons netwerk.”
“Tot voor kort gaven wij geen giften om schulden af te betalen. Daarin komt binnenkort verandering. Een kerk in Nissewaard constateerde dat het SUN Nissewaard beter lukt om huishoudens met urgente noden in beeld te krijgen. Jaarlijks bleek er bij de kerk geld over dat was begroot voor persoonlijke ondersteuning aan inwoners. De kerk heeft dus onlangs besloten om jaarlijks een aantal keren voor SUN Nissewaard te collecteren. Ook ondersteunt de kerk het SUN-noodhulpbureau met een grote, geoormerkte gift. Met dit geld mag SUN Nissewaard schulden aflossen en bijspringen bij hoge rekeningen van het energiebedrijf die mensen niet meer kunnen betalen.”
Een gift kan veel voor een inwoner betekenen. Het kan het verschil vormen tussen wanhoop en weer een beetje licht aan het eind van de tunnel zien.
“Zo was er een jongen die op het speciaal onderwijs zat. Thuis leefde zijn gezin rond het minimum. Door een verhuizing moest hij veel verder reizen. Zijn reiskosten werden hierdoor hoger en dat was voor het gezin niet op te brengen. Helaas was er geen regeling van waaruit deze hogere kosten konden worden betaald. Daardoor zou de jongen naar een school dichterbij moeten, waar de opleiding die hij volgde en vooral de begeleiding die hij nodig had niet werd gegeven. Door het geven van een gift voor het reisgeld door SUN Nissewaard kon de jongen zijn opleiding afmaken.”
“Er komen heel verschillende aanvragen binnen”, vertelt Bouwen. “Bij sommige is het meteen duidelijk dat deze moet worden toegekend. Zo was er een gehandicapte inwoner. Om hem nog enigszins mobiel te houden was er een aanpassing aan zijn rollator nodig. De zorgverzekeraar vergoedde dat niet. Ook waren er geen andere voorliggende voorzieningen. SUN kende een gift toe. Hierdoor is de inwoner weer mobiel, meer redzaam en ook minder eenzaam.”
Andere aanvragen zijn een stuk complexer. “Zo was er een vrouw die zich niet veilig voelde in haar huurwoning. De buurt was donker en horecabezoekers gluurden constant naar binnen. De vrouw sliep daardoor slecht, wat weer invloed had op haar dagelijks functioneren. Een schutting en beveiligingsverlichting zou mogelijk de oplossing zijn. Als noodhulpbureau zagen we de nood, maar was het wel een casus voor ons? Tijdens een gesprek met de betrokken aanvragende organisatie en de woningcorporatie kwamen wij tot de afspraak dat iedereen een stukje van de “oplossing” zou betalen. De woningcorporatie en SUN betaalden mee aan de materialen voor de schutting, de vrouw leverde de arbeid. Door gezamenlijk de schouders eronder te zetten voelt de vrouw zich een stuk veiliger en functioneert zij beter. Fijn dat we hier vanuit menselijk oogpunt voor haar het verschil konden maken!”
“Investeer blijvend in je netwerk en breidt dat uit” is de tip die Bouwen aan andere en vooral ook nieuw opgericht noodhulpbureaus wil meegeven. “Blijf werken aan je naamsbekendheid en aan de relatie met de gemeente(n) in het werkgebied van het noodhulpbureau. Zo overleggen wij als SUN Nissewaard ieder kwartaal met de verantwoordelijke wethouder. De lijntjes met het gemeentehuis zijn dus kort. Train ook de hulp-/dienstverleners in hoe ze het beste een aanvraag kunnen indienen. Hoe beter beargumenteerd en completer, hoe sneller de beslissing er is, als het moet zelfs binnen 24 uur!”