Vandaag, 7 december 2022, is er zowel in het NRC-dagblad, op de website van NRC als in het NOS Journaal op NPO Radio 1 aandacht voor noodhulp en onze Stichting Urgente Noden Nederland. Vorige week woensdag 30 november stond het NOS Journaal in haar televisie-uitzendingen stil bij mensen die de tandarts mijden omdat zij deze niet kunnen betalen. De media-aandacht is een uitvloeisel van het persbericht dat wij hebben opgesteld over de eerste inzichten vanuit het Datadashboard Urgente Noden.
In zowel het NRC als het NOS Journaal op radio 1 ligt de nadruk op het feit dat wij het bestaansminimum in Nederland te laag hebben vastgesteld, waardoor mensen onvoldoende geld hebben om een menswaardig leven te leiden en in toenemende mate te maken kunnen krijgen met urgente noden. Daarbij worden de inzichten die het Datadashboard Urgente Noden heeft opgeleverd aangehaald.
Luister het fragment van NOS Journaal Radio 1
In het NRC-artikel geeft onze directeur Nathalie Boerebach haar visie op het terrein van kansengelijkheid en urgente noden. Ook doet zij een dringend appèl om te stoppen met de – zich op alle beleidsbureaus herhalende – wijsheid “geef mensen geen vis, maar een hengel” als het gaat om mensen met urgente noden. Omdat sommige mensen nou eenmaal niet aan het water wonen, veel te uitgeput zijn om een hengel vast te houden, geen tijd hebben om te wachten of ze beet krijgen, de gebruiksaanwijzing van een hengel niet kunnen lezen of niet over de mogelijkheden beschikken om deze te downloaden. Deze mensen moeten eerst gewoonweg veel vis krijgen om op krachten te komen en dan? Ja pas dán zien we verder.
Lees in het artikel verder ook over noodhulp en de manier waarop zowel de noodhulpbureaus als SUN Nederland de gegevens uit ons Datadashboard Urgente Noden kunnen aanwenden om inzichten te verkrijgen en deze om te kunnen zetten in adviezen om gevoerd beleid te verbeteren. Zie het volledige artikel.
In het NOS Journaal van woensdag 30 november werd stilgestaan bij het feit dat van de medische aanvragen die bij noodhulpbureaus binnenkomen circa 60% over mondzorg gaan en dat dit aantal toeneemt. Kijk hier de uitzending terug.