Steeds meer jongeren kampen met betalingsproblemen. Volgens onderzoek van incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn is het aantal jongeren met schulden sinds de Coronacrisis zelfs meer dan verdubbeld (mei 2024). De landelijke campagne ‘Doe ff lekker niet! van de organisatie Money Start is bedoeld om jongeren te behoeden voor schulden na hun 18e verjaardag. Money Start roept u op om de campagne-uitingen te verspreiden, zodat meer jongeren worden bereikt en worden behoed voor betalingsproblemen.
Er zijn volgens Money Start patronen te herkennen in hoe jongeren in de problemen komen:
“Als de jongeren die in de schulden komen dit allemaal op dezelfde manier doen, dan kunnen we ze ook onderwijzen dit niet te doen”, is het motto van Money Start. Daarom heeft Money Start een campagne opgezet die zich richt op het kritieke keuzemoment waarop jongeren overwegen om een verkeerd besluit te nemen. Hiermee is het een gedragsveranderende campagne. Met video’s maakt Money Start jongeren bewust van de valkuilen en hun financiële verantwoordelijkheden vanaf het moment dat zij 18 jaar zijn. De boodschap aan jongeren is om een bepaalde actie ‘ff lekker niet’ te doen. Jongeren worden voor meer informatie verwezen naar www.18worden.nl. De campagne draait op TikTok, Instagram, YouTube, op digitale schermen in en om scholen en in de mobielbankierenapp van ING die de campagne mede mogelijk heeft gemaakt.
Hoewel de campagne al succesvol is, zijn nog niet alle jongeren bereikt. U kunt helpen door de video’s te delen met uw netwerk en zo jongeren te behoeden voor schulden. U vindt de campagnematerialen op www.moneystart.nl/doefflekkerniet. De campagne loopt tot het einde van 2024.
Jongeren uit de schulden houden is een mooi streven van Money Start. Maar op het moment dat zij toch te maken krijgen met urgente noden en tussen wal en schip dreigen te raken, is een vangnet ook belangrijk. Onze projectleider Jongvolwassenen John Wildenberg onderzoekt momenteel welk aanbod vanuit noodhulpbureaus de meeste meerwaarde zou kunnen bieden aan deze doelgroep. Mocht u hierover willen meedenken, neem dan contact op met j.wildenberg@sunnederland.nl.