Met heel veel trots kijken wij terug op het jaar 2024 waarin wij aandacht hebben besteed aan ons 110-jarig jubileum. Met elkaar hebben wij ook dit jaar weer veel mensen in urgente nood kunnen ondersteunen. In maart werden we vereerd met een werkbezoek van koning Willem-Alexander die we samen met noodhulpbureaus, gemeenten, fondsen en mensen met urgente noden hebben kunnen vertellen over ons werk. Daarnaast hebben we vier nieuwe noodhulpbureaus opgericht, de SUN Academie online gezet, het project Jongvolwassenen gestart, nieuwe donateurs mogen verwelkomen, het onderwerp ‘urgente noden’ geagendeerd en gepromoot. En dat is slechts een greep uit alle activiteiten die wij gedurende dit jaar hebben ondernomen. Kers op de taart zijn ter afsluiting van het jubileumjaar de lancering van de twee minimagazines WONEN en (OVER)LEVEN en het rapport van het VU-onderzoek naar de betekenis van SUN-noodhulp(bureaus).
SUN Nederland had al lager de wens om de betekenis van SUN-noodhulp(bureaus) wetenschappelijk te objectiveren. Om die reden hebben we opdracht gegeven aan de Vrije Universiteit Amsterdam om onafhankelijk onderzoek te doen naar de betekenis van SUN-noodhulp(bureaus). Het ING Nederland fonds maakte dit financieel mogelijk. In een apart artikel leest u wat de resultaten zijn van dit onderzoek. Het rapport verscheen aan het eind van ons jubileumjaar en is gratis te downloaden via onze website.
De afgelopen maanden hebben wij twee campagnes uitgevoerd. De eerste campagne was gericht op gemeenten waar nog geen noodhulpbureau actief is. In het kader van deze campagne is het minimagazine WONEN uitgegeven. Daarnaast zijn er visuals geplaatst op LinkedIn en advertorials, ingezonden mededelingen en banners gepubliceerd in diverse vakbladen gericht op gemeenten.
Met onze tweede campagne willen we met name bestaande en nieuwe donateurs aanspreken. Hiertoe is het minimagazine (OVER)LEVEN gepubliceerd, hebben wij deelgenomen aan de Najaarsbijeenkomst van de branchevereniging voor fondsen en corporatie foundations (de FIN) en zijn ter ondersteuning wederom uitingen geplaatst in diverse (social) media.
Begin 2025 zullen wij ook voor hulp- en dienstverleners een minimagazine uitbrengen. Dit keer met als thema ‘GEZONDHEID’.
Om meer hulp- en dienstverleners te bereiken is een start gemaakt met het samenstellen van een promotiepakket met materialen die noodhulpbureaus kunnen inzetten om meer bekendheid te verkrijgen onder de aanvragers.
Door al deze inspanningen hopen wij de naamsbekendheid en het imago van SUN Nederland, de SUN-noodhulpbureaus en SUN-noodhulp te versterken en daarmee onze ambitie om te komen tot een landelijk dekkend netwerk van noodhulp steeds meer in zicht te krijgen. Dan kan straks iedereen in Nederland die te maken krijgt met urgente noden een beroep op (SUN-)noodhulp doen en is deze niet langer van toeval afhankelijk.
Zoals we bij aanvang van het jubileumjaar al stelden is het feit dat noodhulp nodig is niet iets om te vieren. Toch hebben we geprobeerd om op een gepaste wijze stil te staan bij ons jubileum en vooral aandacht te vragen voor mensen met urgente noden. Deze aandacht zal ook de komende jaren nodig blijven. Daarom gaan wij ook het komende jaar in volle vaart door met al onze activiteiten. Mocht u mee willen doen of nieuwe ideeën willen voorleggen, neem dan contact met ons op via info@sunnederland.nl.